Projectweek 'gezonde voeding'!

Op maandag 13 juni kwam de moeder van Twan langs. Zij is diëtiste en ze vertelde over gezonde voeding. Er mochten een paar kinderen naar voren komen. Die moesten kijken hoeveel suikerklontjes er in drinken zat. Ze vertelde ook wat er gezond was, bijvoorbeeld water, thee en (een beetje) fruit. Ze vertelde ook wat niet gezond was, zoals patat, chocola, chips en pizza. Dit betekent niet dat je dit nooit meer mag eten, maar je moet er wel om denken dat je dit niet te veel eet. Aan het einde  kregen we een boekje met de schijf van vijf. De moeder van Twan heeft aan alle groepen over gezonde voeding vertelt. (Julia, groep 5)

 

Eten is belangrijk. Je hebt alles nodig. Tien borden spinazie in 2 weken is niet gezond. Een bakje patat af en toe geeft niks. Suiker heb je nodig. Heel veel suiker heb je niet nodig. Een tussendoortje geeft niks. Thee is gezond en water ook. Vooral als het warm is heb je water nodig. Sommige kinderen vinden groente helemaal niet lekker. Maar groente is wel heel gezond. Je hebt van alles wat nodig. Kaas en vlees, en fruit en groente. Dat zei de diëtiste. Chips is niet goed, maar soms een beetje is oké.

Eliza Ahmeti, groep 4a

Vorige week maandag heeft een diëtiste ons dingen geleerd over eten. Er zitten 6 suikerklontjes in een pakje wicky. Een bord spinazie is gezond, maar heel veel borden spinazie is niet meer gezond. Je hebt alles nodig. Appel, spaghetti, boerenkool … dat heet de schrijf van vijf. Een snoepje is niet erg, maar 100 snoepjes mag niet. Suiker heb je ook nodig. Maar niet teveel suiker. Anders word je dik. Dat wil je niet. Drinken is heel belangrijk. Eten ook. In veel drinken zit suiker. Bijvoorbeeld in appelsap, sinaasappelsap, cola. In thee zit soms suiker. Niet altijd. Water is bijna het enige waar geen suiker in zit. Sommige mensen vinden groente en fruit niet lekker. Maar je moet het toch eten. Boter moet ook op je brood, dat is voor heel veel dingen goed.

Gwen Meijs, groep 4a

 

In de projectweek hebben we allerlei werkbladen over voeding gemaakt en lekkere fruit spiesjes gemaakt. Ook hebben we producten in tijdschriften opgezocht en ingedeeld in de schijf van vijf.

 

We gingen smoothies maken op donderdagmiddag. We deden het omdat het de week van gezond eten was. Meester maakte de groepjes en elk groepje kreeg een recept van een smoothie die we moesten maken. Van tevoren vroeg meester aan alle kinderen die een blender hadden of ze die mee wilden nemen. Ik zat in een groepje die een paprika smoothie moest maken. Er waren zes verschillende smoothies, de lekkerste vond ik die van ons. Die was met paprika, kokosmelk, banaan en gember.

Serjan Dames groep 8b